Ponedeljak ujutru, krećem na posao. Stižem na stanicu gde čekam gradski prevoz, prevoz nailazi brzo, mesta za sedenje ima dovoljno i toplo je u autobusu. Plaćam kartu i sedam na prvo slobono mesto, zadovoljan što ću stići na vreme na posao.
Ukoliko se vozite i vi beogradskim javnim prevozom, shvatate da je ovo samo bajka. Da, u pravu ste! Ovo je bajka, realnost je potpuno drugačija! Dakle, situacija ipak izgleda ovako: Stižem na stanicu, proveravam za koliko će stići prevoz, aplikacija pokazuje da je tu za tri minuta. Nakon pet minuta, autobus samo prolazi, stavlja natpis za garažu i odlazi u nepoznatom pravcu. Čekam dalje…prolazi 10 minuta, stiže drugi autobus. U autobusu stampedo ljudi, malo fali da neko ispadne iz autobusa zbog prevelike gužve. Naravno, zbog svega toga ne mogu da uđem unutra i primoran sam da čekam dalje.
Pristiže treći autobus, gužva je takođe ogromna ali uspevam nekako da uđem. Očekivano, mesta za sedenje nema, u autobusu je hladno i zagušljivo.
Da li je potrebno sada da odgovorim na pitanje iz naslova, koje glasi: Zašto ne plaćam kartu? Mislim da se odgovor sam naslućuje jer ovo nisu uslovi u kojima želim da platim kartu. Dakle, pri stavu sam da karta treba da se plaća i da svako ko se vozi, trebalo bi da plati kartu, ali isto tako uslovi u prevozu bi trebalo da su potpuno drugačiji. Mogli bi da budu barem približno kao u bajci s’ početka teksta!
Da li vi plaćate kartu? Pišite u komentarima razlog zašto plaćate ili ne plaćate kartu, zanima me i Vaš lični stav na ovu temu.
I.I.
UKOLIKO I VI ŽELITE DA PODELITE SVOJ STAV, KLIK OVDE!
Iako se ne slažem u potpunosti sa razlogom navedenim u tekstu, i ja sam poslednjih godina neko ko plaća kartu samo ukoliko kontrola uđe u bus, a ja ili nisam obratio pažnju da izađem na vreme, ili se žurim pa izlazak iz autobusa nije rešenje.
15 godina sam redovno plaćao prevoz. Prvo kada su privatnici bili većina plaćao sam svaku pojedinačnu vožnju. Zatim sam prešao na mesečnu GSP kartu koja je bila jeftinija, ali sam morao da čekam GSP autobus umesto da uđem u prvi privatni. Zatim su privatnici nestali i godinama sam redovno plaćao mesečnu kartu.
To kakvo je stanje u autobusima i šta su očekivanja a šta realnost, tu smo gde smo, smatram da je sada situacija daleko bolja nego ranije. Ima dosta novih autobusa, klimatizovanih, i generalno imam tu sreću da živim u delu grada gde prolaze ti novi.
I dalje bih rado plaćao kartu, pogotovo od pojeftinjenja cena, ali razlog mog neplaćanja je proizašao iz sveukupnog stanja pravnog sistema u Srbiji. Konkretno u mom slučaju je okidač bio pretplata za RTS. Kada su je uveli, njeno plaćanje nije bilo obavezno. Kao neko ko smatra da svaka usluga koja se koristi treba da se plati, plaćao sam je redovno. Velika većina ljudi nije i bili su glasni po tom pitanju, navodeći kao razlog neplaćanja da nije obavezna. I bili su u pravu, pravno ih niko nije gonio što nisu platili.
Nakon 2 godine sistem je promenjen, pretplata je uključena kao obavezan deo računa za struju. Apsolutno se ne slažem sa novim načinom, pošto lično nemam TV niti pretplatu za kablovsku, i smatram da pošto nemam uslova da gledam RTS, ne bi trebalo ni da plaćam. Ali to ćemo za potrebe ovog stava zanemariti, kao i da je rečeno da će pretplata značiti da RTS neće imati reklame kao vid zarade pošto će građani plaćati. Ono što mi je ubolo prst u oko je to da kada je sistem promenjen, svima koji nisu plaćali te dve godine je oprošteno. Zašto sam ja onda ja bio taj magarac koji je plaćao redovno, iako nisam koristio uslugu?!
Generalno, u Srbiji se veoma retko naplaćuju kazne. Znam xy osoba koji ne plaćaju račun za struju ili neki drugi račun. Ukoliko je državna služba, tu već svi uveliko znaju sistem: kazne ističu posle 2 godine. A kako službe ne jure nikog, ako te se neko i seti na neku kaznu, velika je verovatnoća da su dve godine prošle i to je to.
Iz tog razloga sam prestao da plaćam GSP kartu, i on nema nikakve veze sa stanjem autobusa. GSP stalno preti: ko ima kaznu ne može da izvadi personalizovanu kartu. Pa šta, ne planiram da plaćam i dalje, tako da mi to nije nikakva pretnja. Jednostavno više ne želim da budem magarac u sistemu koji nagrađuje one koji ne poštuju pravila.
Neko će reći pa ako bi svako tako razmišljao… Ne, to ne pije vodu ni u jednom slučaju.
Smatram da kada bi pravni sistem naplaćivao svaku kaznu i neplaćenu vožnju, imalo bi dovoljno para da se gradski prevoz unapredi i broj neplaćenih vožnji bi se smanjio. Ali to tek zvuči kao bajka…
Bravo za komentar, sve lepo rečeno. Dokle god postoji i jedan magarac, neće biti bolje…